New:

SOCWA

Scandinavian Open CW Activity

SOCWA Sponsor
In memory of SM7DZV

Proud sponsor
Result 2022

Most active in SOCWA 2024 was SM5BTS with 1269 QSO folowed by SM5TA with 1131 QSO!

Motto!
Never ever send faster than the station at the other end!

SOCWA is a project aimed to consolidate Morse code skills among amateur radio operators and to increase CW activity on the ham radio bands.

Encourage other ham radio operators to go CW in their own speed. Help them to increase their CW skills and experiences. Send at a moderate speed that does not discourage others from participating.

Toplist
Pos  Call  QSO   
1    SM6CWK 619   
2    SM5HQN 478   
3    SM5TA 428   
4    SM5BTS 420   
5    SM4SEF 404   
6    SM7OVA 389   
7    SM5COP 388   
8    SM6AZZ 360   
9    SM4LRA 338   
10    DJ6UX 309   
11    SM5CVJ 258   
12    SM6HCI 253   
13    SM6TPJ 242   
14    SM6PNZ 226   
15    SM7TOR 225   
16    SA0BBO 224   
17    SM6FKT 223   
18    SA7JMA 216   
19    SM4NSS 214   
20    SM7BUA 213   


<< < >
God Jul.de SM7ERE - 2015-12-11 18:59
Sitter mycket vid radion men är offta ute spelar och sjunger.
Comments (7)
[2015-12-12 13:17:00] [SM3CIQ]:
Tack Kurt, och en riktigt God Jul & Gott Nytt År på dig/Er
/Uffe

[2015-12-12 17:11:00] [SM4NSS]:
Trevligt att se dig med luvan på. Cuagn och en god jul och ett gott nytt år/ Tony

[2015-12-12 17:20:00] [SM7OVA]:
Kul Kurt.! :-)
Det är nog en skön känsla att kunna underhålla.!
73 och God Jul.!!
önskar Ronny


[2015-12-14 05:35:00] [SM6EAT]:
Tomten hade hamnat på sne, nu har jag rätat upp honom! God Jul de SM6EAT

[2015-12-14 09:26:00] [SM5COP]:
Ibland är flera tomtar sneda men det gäller nog inte vår musikant Kurt!

[2016-01-04 11:41:00] [SM7ERE]:
Tack alla och Gott Nytt.Om vi inte ses så hörs vi brukar jag säga.Gamla filmer har jag på bl.a Youtube sök på singelmannen1947.Hej 73 vi hörs.

[2017-04-22 20:45:00] [SM7ERE]:
Glädjesångaren på google.Jag finns på google skriv bambuser/cafe jönköping ....datumet är 2017-03-07 cafe

Nästa år kan vi köra SOCWA sprint?de SM0OEK - 2015-12-09 08:18
Deltog i årets sista SCAG sprint med jättelågt deltagande. Man gick tillochmed ut på deras hemsida och frågade -"Who wants another sprint cup next year?"

Skulle det inte fungera med motsvarande i SOCWA regi? En gång i månaden kör vi en sprint och sänder t.ex. namn och QSO löpnummer (Det som vi loggar på denna sida efter genomfört QSO). Det skulle betyda att 12 gånger varje år kan vi Boosta antalet QSO i form av att träna lite annan form av informationsutbyte än det gamla vanliga, hej, väder, vind, temperatur och vad vi gjort under dagen.

Beträffande tidpunkt och hur och om man skall QSY efter att man blivit uppropad eller inte kan vi fundera på om intresse finns. Det finns säkert en massa saker till att klura på. Går loggningen att göra on-line i realtid? Skall ett annat meddelande utbytas? En tanke som dök upp häromdagen som sagt.
All telegrafi måste dock ske av en människa och inte av en dator.
Intresserad?
Comments (1)
[2015-12-09 11:26:00] [SM7OVA]:
Hej Jaan.. Är det inte tillräckligt mycket "test /qrm" på våra band.!?. Skulle det inte bli ännu kortare info qso med en sådan "sprint cup".?? Vad är det för annan informations utbyte vi skulle få då.? PS. Om man "snacka cw" lite längre än 10 min.. så hinner man prata om mycket mer än vad du nämner ovan. ;-)
73.!

Jätte överaskad.!!de SM7OVA - 2015-12-08 09:29

I går blev jag verkligen överraskad.!! :-O
Hämtade ett paket på posten.. som jag trodde var ett par hörlurar från Illustrerad vetenskap. (pren.muta)
Men till min stora förvåning så det en jätte önskad vibbro (vänster fattning). En 100 års jubileums key, märke Vibroplex. Ser helt ny ut.. (inga avtryck på paddlar) eller helt obeg. En sanslöst snäll "Tomte" har hittat denna till mig.!:-) Bättre "julklapp" får man leta efter. Vem Tomten är säger jag inte än.. jag vill veta mer innan sånt avslöjas. Men jag kände att något så här fantastisk måste jag dela med mig. Vilka fina människor radio amatörer är.!!! God Jul på er alla.!! 73!/ Ronny
Comments (8)
[2015-12-08 16:58:00] [SM3CIQ]:
Gratulerar Ronny, detta är en skatt..hoppas du förstår det. Det gör du nog. Även en högerfattad hade varit det. Men denna är vekligen unik. Lycka till med den!
/ Uffe


[2015-12-08 22:08:00] [SM7OVA]:
Tack Uffe.!! :-) Det står att det är en 100 års jubileums key.
1904- 2004. Så det är nog en begränsad upplaga. Det görs nog inte så många vänster fattade. Länge sen vi hade qso nu.! 26/10 senast. Hoppas vi hörs snart Uffe.!! 73 / Ronny


[2015-12-09 07:57:00] [SM5COP]:
Urfin!


[2015-12-09 09:53:00] [SM0CUH]:
Mycket vacker!
Nu kan du köra cw med vänster hand och skriva samtidigt med höger hand. Qul med hemliga tomtar /cuh

[2015-12-09 18:18:00] [SM4NSS]:
Fin key Ronny.Vi har ju testat oss emellan! Nu kan du köra QSO med dig själv, först ropar du CQ med höger och sedan kan du svara dig själv med vänster!! 73/ Tony

[2015-12-10 08:27:00] [SM7OVA]:
Hmm.. Men då blir det ju inga nyheter som jag inte redan vet.. :-))

[2015-12-10 09:03:00] [SM4SEF]:
Tjusigt Ronny! Och en stor förmån att få dagens första QSO med din vänsterhand!
73/Bosse

[2015-12-10 09:11:00] [SM7OVA]:
Ja det var faktiskt mitt första hela qso med den.! Så det är noterat i min logg Bo.!! :-)

SM6NT - HS0ZMEde SM6EAT - 2015-11-30 10:55
Lars är nu QRV från Hua Hin, Thailand. Läs mer på Borås Radioamatörers webbsida: www.sk6lk.se
Träna engelska texter från W1AWde SM0OEK - 2015-11-27 12:35
Om någon är intresserad att slipa sin telegrafimottagning kan jag rekommendera ARRL hemsidan där det finns bibliotek med MP3 ljudfiler och tillhörande textfiler. Hastigheter från 5 - 40 WPM.

www.arrl.org/code-practice-files
Comments (2)
[2015-11-27 22:19:00] [DK7AL]:
Apråpå slipa sin telegrafimottagning...

Vad har egentligen hänt med telegrafikursen via Dalakanalen som finns i webben på www.sk6sq.net/cwkurs.shtm" target="_blank">http://www.sk6sq.net/cwkurs.shtm? Finns det ingen där som vill/kan fixa saken för att ladda när filer fortfarande? Jag är lite besviken om felfunktionen på den trevliga sidan som jag uppskattar...

Hälsningar

Karl

[2015-12-06 11:12:00] [DK7AL]:
Nej, det var fel mit anropssignalen: jag menar SK4SQ. Jag beklagar...

Hälsningar

Karl

Dags för ändring.??de SM7OVA - 2015-11-24 11:23
Det är ju skoj att du gillar cw Sven.!!
Men utan någon "morot" så ser jag tyvärr ett dalande intresse för Socwa, som förra året. (se i statistiken)
Anledningen till detta är flera.
1) Det finns ett flertal SM cw op. som inte är aktiva i Socwa och därför förmodligen undviker qso:a med sax anrop.

2)Det finns drygt 630 medlemmar i Socwa men knappt ett 30 tal som är någorlunda aktiva. Räknar man sen bort gruppen som "undviker" att köra ett längre qso än 10 min. Dvs. "Poäng jägare" så är det inte så många entusiaster kvar.
(Givetvis är det några få som är lite mer flexibla än det jag beskriver ovan)
3) I mitt tycke så vore det bättre att ändra lite eller slopa socwa nu, så att man kan snacka / ropa upp samma snubbe mer än en gång på samma band och dag, utan att bli betraktad som en "Tok" bara för att man inte kan logga detta qso. (hehe)
Eller så kan socwa vara kvar men då enbart för handpumps qso. (OK "kniv" kan kanske vara gokänt också) För då blir nog dom flesta nöjda efter 10 min.. Antingen för att man är en poäng jägare eller om man bara tycker att det går så förbålt långsamt eller att man inte vill/orkar säga mer än vad som är opersonligt.? :-) Jag tror att fler qrs-hams vågar sig ut i "luften", om alla Socwa qso går i qrs takt. :-). Efter 10 min kan man ju logga av och qsy elbugg eller annat. Vore kul att testa ett år.
73/ Ronny (sm7ova)
Comments (13)
[2015-11-24 15:41:00] [SM3CIQ]:
Ronny ang. punkten två så behöver man inte vara "poängjägare". Man kanske har en viss tid som man tänkt sig för radiokörande. Då är trevligt att även ha qso med andra aktiva på bandet, under denna "vissa tid" så fram för max 10 min. De blir ändå c:a 18 minuter enl. min personliga statistik. Ropa gärna mig för ett andraqso på samma band, inte bryter jag ihop för att det är ologgbart!

SOCWA skall enl. min mening vara kvar oavsett vilket verktyg som används inkl. tangetbord, för att främja telegrafikonsten.

73 / Uffe

[2015-11-24 17:03:00] [SM7OVA]:
Tack för din kommentar Uffe.! :-)
Jag gillar normalt inte att dela in folk i grupper.. alla är vi unika på ett härligt sätt.!
Självklart så blir det lite "grov hugget" när man vill hålla ner antalet rader.. Även jag har ofta en begränsad tid.. innan maten el.dyl. Men vill ändå ofta hälsa lite kort på cw i bland. :-)
Och du Uffe tillhör dom "flexibla".! ;-)
Vi får väl se hur det blir med Socwa i framtiden.?
Utan lotteri eller annan "morot" / förändring så tröttnar nog många.. som förra året. Har noterat att loggeriet fungerar bra i år, så det är ju fint.
73/-ova


[2015-11-24 19:18:00] [SM6KYP]:
Jag pensionär har varit det i dagarna 3 år nu, har fullt upp med jobb obs oavlönat. Sticker hemifrån c:a kl 8 på mornarna. kommer hem vid 5-6 tiden på kvällen efter en stund så kan det bli lite CW tutande. Jag vill fortsätta att köra CW då med likasinnade på Socwa QRG. Men det är väl upp till var & en om de vill sluta med Socwa. Inte hundan heller behöver man slopa Socwa som OVA vill det är ju bara för den att låta bli och köra där. Det liksom tester ingen lägger ner de, det är bara låta bli att köra testen! Lägg in en spalt i QTC med resultat det ger väl lite reklam åt CW och då den svenska modellen för att öka aktiviteten.
PS jag tror att det finns lika många tyckare om Socwa som det finns CW-utövare....

[2015-11-25 08:12:00] [SM6VTR]:
Håller med CIQ:s och KYP:s andemening. Bra att det finns. Vill man köra så gör man det eller låter bli. En kul att man kan vinna en pryl men inte tror jag att priset har någon betydelse. Det ser man på de som inte betalt 50:- och ändå kör.

[2015-11-25 08:13:00] [SM6VTR]:
skall var kul grej

[2015-11-25 10:19:00] [SM7OVA]:
Tack för era kommentarer.!! Jovisst, man kan tycka att det bara är att sluta köra Socwa om man inte vill fortsätta. Problemet är, ännu mer splittring.. där det till slut bara är en liten handfull skara som HELST inte vill köra qso med dom som inte loggar i Socwa. Dvs. om man bryr sig lite om att få poäng i Socwa. Jag är tyvärr ganska säker på att det blir så. Vilket i sin tur minskar antalet cw op.// Varför måste det finnas någon bekräftelse (ex. Notis i QTC) för att man ska vilja köra cw.?? Det är ju bara positivt till dom som ligger i toppen.. För dom flesta, som inte är "poäng jägare" är detta inget intressant. Däremot tror jag att intresset för "ny-gamla" hams skulle öka.. om loggningen bara skulle gälla för Handpums / kniv qso på socwa. Qso med el-bugg / semi bug. Kan man ju hålla på med ändå. Då tror jag att resultat listan skulle bli mer intressant också för fler hams. Själv skulle jag nog inte komma bland dom 20 flitigaste då.. men det gör mig inget. I love CW ändå.!!
73.!

[2015-11-25 12:05:00] [SM0OEK]:
Blir lite samma tänk, köra handpump eller manipulator, snabbt eller långsamt, SOCWA 10 minuter eller SOCWA 30 minuter QSO. Gemensamt är att vi alla tycker om att kommunicera via telegrafi.
För någon känns det bra att logga ett antal QSO varje dag. En annan blir glad att få svar, en tredje knyter en ny vänskap, en fjärde upptäcker att det finns fler som gillar att köra semi-automatik nyckel och så vidare.

SOCWA hemsidan fyller en bra funktion då det gäller att hålla oss samman. Den är väldigt väl genomtänkt och snygg dessutom.

Jag brukar själv logga in när jag slår igång min radio, titta vem som är inne på sidan, ropa lite CQ och ibland blir det QSO. Tittar jag på RBN ser jag i realtid vem som ropar var och kan svara om jag vill. Så oavsett priser och listor så fyller SOCWA sidan en bra funktion för mig.

[2015-11-25 17:47:00] [SM7FCU]:
Jag kör ogärna handpump och "kniv" (side sweeper) nyttjar jag inte alls. Mina "instrument" är elbugg och halvautomatisk mekanisk bug.
Jag tycker kanske att denna debatten tenderar att göra det hela till för stor grej som mest bara skrämmer iväg vissa operatörer som äntligen har kommit igång tack vare SOCWA. Är det så att det endast är tävlingsmomentet som lockar en del att köra CW, så känns det lite som att det riktiga CW-intresset inte är tillräckligt för att motivera vederbörande att nyttja detta ädla trafiksätt. Jag har gärna SOCWA-kontakter, och tävlingsinslaget är ju en kul grej, men det påverkar inte min aktivitet på något sätt alls. Jo, på ett sätt. Det finns lite fler svenska motstationer som är igång! Det var ju dessutom tanken med SOCWA, att fler insomnade CW-operatörer skulle vakna till liv. Bra, för det funkade! Det kan dock bli lite tradigt att endast köra SOCWA. Jag varierar med att ha lite "vanliga" QSO också, och inte bara med svenskar. Det går bra att få igång andra också, om man bara öppnar upp möjligheterna genom lite smarta frågor om ålder, hur de bor, hur familjen är sammansatt etc. Jag menar, inte bara 599 tack och adjö. Testa några DX också, kan vara spännande att se vad antennerna och effekten går för i en pile-up. Ta SOCWA för vad det är. en aktivitet med ett lekfullt tävlingsinslag./ Vi hörs! Bengt

[2015-11-25 18:06:00] [SM7BUA]:
Skriver under på Bengt FCUs inlägg.
73 de Mats EA8/SM7BUA

QRV tisdagar vid ca 08.30 UTC och framåt en stund på 14037 kHz

[2015-11-26 10:03:00] [SM7OVA]:
Haha.. så lättskrämda tror jag inte folk är Bengt.
Bara för att vi lufta lite åsikter om Socwa.
Hoppas nu inte att ni tror jag inte gilla Socwa, bara för att jag tror att det behövs någon form av morot el. förändring. Programmet och iden har varit en succé.!!
Statistiken talar för sig själv, om man jämför dessa 3 åren.
Min egen statistik för dessa 3 åren är mycket jämnare än för någon av er som kommenterat på denna blogg. Så det tyder på (lite paradoxalt) att ni behöver en "morot" i form av tävling/lotteri mycket mer än vad jag och några fåtal andra behöver. Frågan är väl om det blir en fortsättning på Socwa nästa år.. osv.? PS.för att se statistiken, klicka på "sök" rutan och skriv in valfritt call. Tack för era kommentarer.!! Och på snart åter hörande.! ;-)

[2015-11-26 14:09:00] [SM7WNM]:
Jag hade inte en aning om vad SOCWA var förrän i januari år då fick jag tipset att testa det.
Det är jättekul med qso på svenska etc.
När det gäller aktiviteten så är jag något slöare i år på kortvågen, förra året harvade jag omkring bland DX etc.
Jag lessnade till viss del på det.
När man kört sitt pass med namn, qth och allmän info så fick man QRU och 73 tillbaka. Det kan jag ruttna på, det är mycket trevligare om man kan hålla på en stund.
Det är en hel del som svarar trots att jag slår cq sax, jag svarar självklart alla som ropar in (Utom QRM gubben)
Är det en station som kör väldigt sakta så är det bara att bromsa, jag vet hur det var när jag var ny och man fick svar i överljudshastighet(som jag tyckte då) om qso tar 10 minuter eller 20 spelar mig ingen roll.
När det gäller handpump så är det ju frivilligt att köra även nu.
Om det endast blir handpump eller kniv tror jag aktiviteten sjunker ännu mer.
Men blir det handpump så hänger jag självklart på och kör.

73

[2015-11-26 16:56:00] [SM7OVA]:
Ja det är väl förmodligen så, att flertalet som kör cw regelbundet, har lagt H-P på hyllan. Men tycker det hade varit kul med ett test, något enstaka år och se om det skulle locka fram några fler "nykomlingar" el. "gröngölingar". :-)
Samtidigt så skulle många dammiga H-P bli fina igen.. hihi
Typ "SOCWA Straight Key Year".

[2015-11-26 17:05:00] [SM7WNM]:
SOCWA SKD kanske, hade varit kul aktivitet =O)

Avhuggen text i Chatende SM6KYP - 2015-11-21 21:34
Det är både roligt & trevligt med cw. Socwa är kanon. Jag tycker att vi kör vidare utan krav på vinster. Det utgår väl inga vinster på alla tester som pågår på våra band. Men vi skulle kunna ha en tabell i QTC där vår aktivitet redovisades månad för månad...
Comments (4)
[2015-11-23 14:53:00] [SM6EAT]:
Bra ide med tabell i QTC! Det är ju bara för QTC red att kopiera topplistan. Ska kolla med Jonas!

[2015-11-24 09:20:00] [SA7UFO]:
Utmärkt för den som inte har internet.


[2015-11-24 15:59:00] [SM3CIQ]:
KYP: Bra. Men visst är det skoj med åtminstone en vinst (morot)? En tabellgrej på de tio främsta i olika kategorier visar att vi lever.

SOCWA`s "grej" är just den återkoppling som onlineloggen ger. Vore tråkigt om grabbarna stängde ner. Om det handlar om tid/arbete så kanske det finns andra entusiaster som kan hjälpa till. Bara för att Ö-landsklubben drog igång en fin aktivitet så behöver de inte vara livstidsdömda att fullfölja...
73 / Uffe

[2015-11-24 16:44:00] [SM3CIQ]:
KYP: Bra. Men visst är det skoj med åtminstone en vinst (morot)? En tabellgrej på de tio främsta i olika kategorier visar att vi lever.

SOCWA`s "grej" är just den återkoppling som onlineloggen ger. Vore tråkigt om grabbarna stängde ner. Om det handlar om tid/arbete så kanske det finns andra entusiaster som kan hjälpa till. Bara för att Ö-landsklubben drog igång en fin aktivitet så behöver de inte vara livstidsdömda att fullfölja...
73 / Uffe

Öva i högre farterde SM0OEK - 2015-11-17 13:09
Jag försöker vara aktiv så ofta det går och jag uppskattar alla skandinaviska qso jag loggat under detta år på SOCWA. Brukar försöka slänga iväg några CQ SAX i veckan när jag har tid och har ofta buggen inställd på vredet klockan 12. Det säger inte så mycket, men då jag tittat på RBN så brukar det motsvara omkring 35WPM eller 175 tecken/ minut. Någon gång har jag fått svar av dom som inte är med i SOCWA men kör snabb telegrafi, men sällan svar från SOCWA medlemmar. Det kan ju varit dåliga konds just då.

Tänkte ställa frågan här på bloggen och undrar om det finns fler som funderat kring detta? Jag vet att det finns duktiga telegrafister men det är sällan man hör högre farter på SOCWA frekvenser. För mig är CW något som jag vill och försöker utveckla med tiden. Sitter ofta och sänder någon text hemma när jag får tid över och mitt mål är att bli bättre på både sändning och mottagning i högre hastigheter. För att kunna göra det behöves motstationer som också vill utveckla sin CW. Att sända i komfortabel hastighet kan alla, det gäller bara att dra ner farten och luta sig tillbaka. Höjer man farten närmar man sig sin gräns och man måste koncentrera sig mer, hjärnan måste arbeta snabbare. Det blir helt enkelt jobbigt. Det uppstår fel och man tappar lite prestige om man börjar sända för mycket fel. Lugn, det gör inget, testa att sända snabbare och försök hitta rytmen, felen gör inget dom kommer att minska med tiden. Under ett påbörjat QSO kan man succesivt höja takten och hitta sin gräns med motstationen.

Så nu vill jag på detta sätt höra efter om det finns fler som tänkt som jag och kanske vill göra en skillnad? Ett förslag från mig är att ha en kväll i veckan eller varannan vecka då vi försöker köra QSO i 150-takt och uppåt. Den eller dom som vill utmana sig själva är välkomna både med förslag eller genom att delta.

På SOCWA vet jag åtminstone två svenskar som brukar anta utmaningen att sända utanför sin normala komforthastighet när det påbjuds. En annan medlem från Finland som jag kört några gånger golvade mig med sin fina QRQ, så visst finns dom bara man vet vilka dom är.

Hälsningar, Jaan
Comments (24)
[2015-11-17 16:09:00] [SM7BUA]:
Det har diskuterats en del om hastigheten på cw också på SOCWA och olika åsikter har framförts.Det som styrgruppen rekommenderar är att alltid anpassa hastigheten till mot stationen, vilket också naturligtvis kan tolkas att inte bara sänka hastigheten utan också öka den om så är möjligt.
Din tanke på att utmana till ökad kunskap i både sändning och mottagning är intressant. Det finns säkert de som gillar tanken och de måste också få plats i SOCWA. Inte för att försöka "glänsa" utan helt enkelt jobba på sin kunskap i cw.
Kom gärna med konkret förslag om dag, tid och QRG så får de som vill utmana sina begränsningar hänga på.
Ska själv försöka vara med men då behöver det vara på 40 m kvällstid under den tid jag befinner mig på EA8.
73 de Mats , sammankallande i styrgruppen för SOCWA.

[2015-11-17 19:12:00] [SM7WNM]:
Jag gillar cw i högre hastigheter och motagningen är inga problem i 150-160 takt. Jag jobbar på min sändning i högre hastigheter som är långt ifrån felfri, absolut inte för att glänsa utan helt enkelt för att jag tycker om det.
Jag försöker anpassa hastigheten till motstationen men över 140 takt gårdet knaggligt ännu

73 de Jocke


[2015-11-17 19:46:00] [SM7FCU]:
Jo, jag tycker också det är befriande att dra på lite mera. Tyvärr har alltför många QRQ-amatörer fallit för ålderstrecket, så de/vi är ganska få. Det har blivit att jag kör en del ryssar för där verkar det inte vara brist på snabbkörare. Börjar man prata lite teknik, kan man få igång dem om de bara kan lite engelska. Av någon anledning är jag betydligt bättre på att ta emot än att sända höga hastigheter. Beror troligen på en viss oträning. Blir kanske bätrre nu med URI-nyckeln.
73 de Bengt

[2015-11-17 22:26:00] [SM3CIQ]:
OK du får köra hur snabbt du vill, jag läser,- när det blir för snabbt för mig då säger jag QRS. Kan inte sända lika snabbt som "förr" . Jag kör manuellt och mina fingrar är kass. Men hör stationer som för tre år sedan började med säg 50 takt och efter ytterligare ett par år ökat till 51-takt. Då ledsnar jag. Inte för att det måste vara QRQ men man vill gärna hålla sig "vaken". Hör mest samma 10-15 stationer vart är övriga? / Uffe


[2015-11-18 09:54:00] [SM0OEK]:
God morgon
Tack till er som bidragit i denna tråd. Jag satt ett tag och tänkte igår innan jag började skriva. Sticker jag ut hakan och vill jag på något sätt hävda att jag sänder bättre än någon annan? Nej, det gör jag inte. Jag har däremot bestämt mig att jag vill bli duktig på att sända och ta emot telegrafi i hastigheter över 150 tecken/ minut. För det krävs träning och åter träning. Det finns säkert fler som tänkt så och kanske blev SOCWA en plattform att hitta likasinnade. Det finns dom som redan är medlemmar i SMHSC samt i HSC, VHSC, SHSC eller EHSC. Den sistnämda bör man klara 50 WPM.

Förslag om aktivitet runt 3538 alternativ 7038KHz så även Mats i EA8 får en chans. Tidpunkt, måndagar kl. 1900 GMT. Är det aktivitet på frekvensen är det bara att hitta någon i närheten och ropa. Ett bra sätt att visa motstationen om farten är att använda QRQ alt. QRS. Eller som Uffe skriver kanske han inte sänder snabbt men han kan ta emot snabbt.

SOCWA QRQ Evening:
Mondays at 19:00 GMT
3538 alternatively 7038KHz
Use QRQ or QRS in QSO to indicate speed.


[2015-11-18 13:58:00] [SM7WNM]:
Det låter trevligt Jaan. Då får jag chans till mer träning.

[2015-11-19 10:50:00] [SM7OVA]:
Hej Jaan..
Det är kul att gasa lite.! Jag körde ganska mycket på 80 och 90 talet.. fick några diplom också. Nu för tiden blir det mest på 6m, med sm7czo. Annars blir det inte så ofta. Så visst hänger jag på om jag är qrv vid den tiden.!! Senaste året har jag lärt mig köra vibbro.. och även där går det att gasa en del. :-) Så om det är ok så prova jag gärna med både dubbel paddel, enkel paddel och vibbro. CW är Kul.!! :-)
73/ Ronny (sm7ova)

[2015-11-19 15:03:00] [SM0OEK]:
Hej Ronny och även Jocke!
Det låter kul med semiautomatisk nyckel, jag älskar dessa och sänder man med en sådan blir det lite som att ha en egen skrivstil. Det finns en bra video på Youtube om en kvinna på en kustradiostation i USA. Sök på DA och Vibroplex. Njut!
Vi får se på måndag om vi blir några. Själv har jag jagat VK9WA nu i ett par dagar.
Hälsningar, Jaan

[2015-11-19 19:55:00] [DJ6UX]:
Kvinnan är Denice Stoops som också innehar en amatörradiosignal. Kustradiostationen är förstås KPH.

[2015-11-20 06:55:00] [SM0NCS]:
Detta var en trevlig tråd i Bloggen.
Som de flesta kanske vet gillar jag QRQ, på grund av att det så sällan blir QRQ QSO har jag övergått till en annat intresse nämligen Contest (CW självklart i första hand).
Men om det nu händer något på detta område så kanske man skall ratta in radion oftare på 80 och 40 !
PS: Jag brukar försöka anpassa hastigheten men om någon tycker jag kör för fort så är det bara att säga till (för långsamt också för den delen!)

[2015-11-20 07:23:00] [SM0OEK]:
Tore, vad kul att du skrev här i tråden. Jag hoppas att det kan bli en aktivitet åtminstone en gång i veckan då vi vrider upp speed vredet medurs och testar att köra cw ovanför det vi normalt gör och känner oss säkra på.
Försökte lirka lite med Rolf, SM7BVO, igår och hoppas han också dyker upp.

[2015-11-20 10:37:00] [SM7OVA]:
Ang. Kvinnan på "You tube" och flera andra man kan se..
Så undrar man, varför gör dom så yviga handrörelser.??
Kan det vara typiskt kvinnlig företeelse.? Men jag har nog sett även män med liknande stil. Ser väldigt energi krävande ut. :-) Skulle man hålla på så länge, så vore man nog snart utsliten i några leder. Jag kör nog vibbro med minimala finger rörelse.. Det känns inte alls jobbigt. Vet inte om det beror på att jag lärde mig vibbro i låg och lugn takt från början. PS. Tråkigt att läsa om Tore som av brist på qrq hamnat i Contest träsket.. ;-) Nåja.. vi har alla våra olika syn och fördomar på saker vi inte vet så mycket om.
Men att många "test snubbar" inte tar någon som helst hänsyn till andra qso som kan finnas på banden, gör ju inte aktiviteten så populär hos dom som inte håller på med contest.
Men det är väl som på fotbollsmatcher mm. där några få "hulliganer" förpestar för alla andra vettiga människor. :-)
På snart igenhör alla cw-lovers.!!
73 / sm7ova

[2015-11-20 13:56:00] [DJ6UX]:
Radio tävlingar är ju ingen utmaning alls. Det är bara anropsignaler och nummer. Dem flesta kontestare jag känner till sviker när det gäller att köra ett vettigt klartext QSO.

[2015-11-21 07:50:00] [SM0NCS]:
Nu var det ju inte Contest som det talades om i den här tråden !!! Tänker därför inte bemöta dina tossigheter.

Angående yviga handrörelser OVA så har jag faktiskt stora handrörelser därav slår jag ofta sönder mina manipulatorer. Satt precis och satte gängtejp på en skruv eftersom den hela tiden gängar upp sig när jag slår på paddlarna !

[2015-11-21 09:49:00] [SM0OEK]:
Jag måste bara kommentera kort angående telegrafi. Det finns en skillnad på dom som bara kör telegrafi och aldrig deltar i en contest och vice versa. Man blir duktig i den disciplinen man gillar mest, samma sak men olika smak. En som bara kör contest blir ofta väldigt duktig på att plocka signaler vid första anrop, ofta i höga hastigheter. Den personen tränar och har utvecklat sin hjärna till just att ta emot 3-10 slumpvisa bokstäver och siffror och sedan kunna skriva ner dessa efteråt på ett tangentbord.
Skulle samma person sedan köra ett rag-chew QSO är det ganska troligt att han får gå ner i hastighet med upp till 20%.***

Jag har själv suttit några gånger och försökt lyssna på tyskar som sänder snabbt, säkert en bit över 40 WPM och eftersom jag inte har läst tyska i skolan har jag inga förkunskaper. Det smattrar på bra och jag bryr mig inte att ens försöka få ihop något, men så plötsligt när jag bara slappnar av så får jag enstaka ord som hjärnan lyckas avkoda utan ansträngning. Det blir som att hjärnan tar över och reflexmässigt ser jag orden framför mig. Ganska häftigt!


***
(Ref. Carlo Consoli, IK0YGJ, ZEN AND THE ART OF RADIOTELEGRAPHY).
Den här boken går att ladda ner och läsa gratis.

[2015-11-21 15:39:00] [DJ6UX]:
-> NCS
Du minns väl att det var du som började skriva om tester ock presenterade de som ett alternativ angående QRQ QSO?

[2015-11-21 16:03:00] [SM3CIQ]:
Grabbar, pratar vi om telegrafi som medie, eller som fjaller? Att sända CW kan vilken som helst, även QRM-gubben...Men att sända telegrafi som skall kunna skrivas ner på t.ex. en Meddelandeblankett är en helt (och fundamentalt)-annan sak. Telegrafi var ursprungligen en kommunikationsform, låt oss hålla fast vid det, låt oss slippa höra alla felsändningar utan RÄTTELSE.Det går inte att skriva ner felaktigheter som inte rättas. Vi hjälps åt att sända telegrafi på rätt sätt, QRS eller QRQ, när vi använder moden CW.
73 / Uffe

[2015-11-22 17:54:00] [SM0NCS]:
UX - Nej inte som ett alternativ till QRQ utan ett alternativ till inga svar alls. Läs lite bättre nästa gång. Ett QRQ initiativ bejakas omedelbart av undertecknad !!

CIQ: Håller med dig fullständigt.


[2015-11-23 20:16:00] [SM0OEK]:
Kom igång 1910 GMT och hörde Jocke, SM7WNM, ropa. Vi lyckades köra ett QSO trots dåliga konditionen. Sedan fortsatte jag ropa ett tag men inget svar från någon SOCWA entusiast. Två andra européer svarade dock i bra hastighet.
Hörs nästa måndag.
/JAAN

[2015-11-24 08:29:00] [SM7OVA]:
Sri Jaan.. Tiden passade mig vy bad denna gången.. för pizzan var färdig precis innan.. hehe. jag körde lite qrq strax innan, men condsen dalade för kortskipp på 80m. Synd att inte alla kan köra 160m, där är det perfekt vid den tiden. Vi kanske skulle kunna ta en tid på helgen i stället.? Vad sägs om direkt efter HSC bullen.. som det var förr i tiden.??
/73 sm7ova


[2015-11-24 09:22:00] [SA7UFO]:
Eller mellan högmässan o dagens eko på söndagarna.

[2015-11-25 07:50:00] [SM0OEK]:
Vi har alla åtaganden och behöver prioritera för att få timmarna att räcka till.
Jag för min del kommer att ha min radio igång på måndagar vid 19Z på 3538, 7038 eller 1838KHz. Ropar jag CQ eller CQ SAX så får vem som helst svara, jag anpassar alltid farten.
Tanken med mitt inlägg vara att locka fram dom som kan och vill köra i farter i 30WPM och uppåt. Kan man dessutom logga QSO i SOCWA blir det en bonus.
En tanke som jag hade från början var att skarva i efter SMHSC lördagsnät. Men vid närmare eftertanke så blir det för utdraget. Först QNI, nätet och QNX. Måndag är en dag som behöver få guldkant.

[2015-11-25 08:43:00] [SM7WNM]:
Ja då kliver jag av för 150 takt och uppåt är jag långt ifrån. Jag fortsätter med QRS tillsvidare.

[2015-11-25 10:30:00] [SM0OEK]:

Snälla ta inte allt så himla bokstavligt. Förkortningarna QRS och QRQ betyder inte en angiven hastighet. Till dig Jocke vill jag rikta en stor eloge. Du finns alltid på frekvenserna och antar alltid utmaningen. Försvinn inte nu utan svara i den takt du tycker blir QRQ för dig.
På återhörande
Jaan

URI, ny medlemde SM0CUH - 2015-11-12 11:28
Dags att presentera min nyckelsamling.
Från vänster:
Bencher, något mjuk i tillslaget
Vibroplex
URI, alldeles lagom
Begali, ganska hård
Junker
Svenne

Jag väljer min URI när det GELLER
73 de sm0cuh / OLa
Comments (3)
[2015-11-12 13:12:00] [SM0RRX]:
Men URI kan plötsligt krokna när det GELLER. Helt olämplig för qrq allså!

[2015-11-13 16:19:00] [SM3CIQ]:
Jösses va många.. / Uffe


[2015-11-16 09:46:00] [SM7OVA]:
Kul att se dina fina nycklar Ola.!
Peter är en riktig vitsare..hehe.!
Uri=Stig-Ove har gjort ett fint bygge.!
Hoppas du inte lägger ner din fina "vibbro" cw nu Ola.?
Ombyte förnöjer.! ;-)
73/ Ronny


QRV på 14 037de SM7BUA - 2015-11-11 08:29
Det har varit hyfsade conds på 20 meter och trevligt att få köra en del SOCWA stationer. Mest QRV på morgontid o kvällstid ca 09 och 19 UTC säkrast tisdagar.
73 de Mats EA8/SM7BUA
Comments (1)
[2015-11-12 10:52:00] [SM7OVA]:
Hej Mats.. Nu är jag åter hemma till fukten och kylan..
Men det har varit en skön tid i soliga Spanien..
Nästa gång blir det nog 14 dagar och då ska jag ha en rig
med auto-tuner.. så märker man direkt om antennen går att använda. Trist att jag fick fel på riggen gällande 20 o 30m.
Men 40 o 17m gick bra att köra några qso på. Vi fick ju ett ring qso med FCU.. och det funkade ju bra trots qrn nivån som var hemsk.(s-7). Annars så blev vistelsen helt perfekt.
Hoppas vi hörs snart igen.. nu från hem qth. :-)
73 från Ronny / sm7ova


Hälge och CWde SM5COP - 2015-11-02 10:25
Det är älgjaktstider och i Hälgeskogen hörs CW!
Comments (2)
[2015-11-06 20:30:00] [SM3CIQ]:
Visst hade vi signalskott oxo, men inte så många(hm) Före "jaktradios" så var det de enda kommunikationsmedlet. Jägarna kunde sitta en till två mil, från varandra.
Tre snabba skott betydde -slut för i dag-. Fanns även andra...
/ Uffe

[2015-11-12 08:56:00] [SM7FCU]:
Ha ha, klockrent! Måste vara du som de åsyftar!

Hoppas på qso från Spanien..de SM7OVA - 2015-11-01 23:14

Hej CW-lovers.. Nu är jag på plats i syd-Spanien.
Med bästa tänkbara utsikt från hyr huset i bergen.
Platsen heter Frigiliana ligger Norr om Nerja.
Här har jag släpat hit min bilradio IC-706/mk2g och
en liten bandkabel matad dipol. Samt en Mfj-971 portabel tuner. Key = en home-made enkelpaddel och
en vibroplex "Blue-racer". Jag blir nog mest qrv på förm. och kvällar. Qrv på socwa freq. 40/30/20
och 17m. Ev. 80m på sena kvällen.
Comments (3)
[2015-11-02 08:50:00] [SM6VTR]:
Hej Ronny! Ser nice ut. Jag lyssnar. Men Ronny QRV på kvällen i Spanien. Landet fyllt av god mat o vino. hi hi.
73 Jan

[2015-11-02 10:03:00] [SM7OVA]:
Jo det finns mycket att uppskatta här nere Jan.! Yl och jag gör våra utflykter till sevärdheter på dag tid ca. varannan dag.
Lite tid för avkoppling vill man ha också. :-)
Men visst blir det lite vin och öl på terrassen, i måttliga doser. Stim o stök orkar inte min tinnitus med längre. ;-)
Qrn finns det gott om även här nere.. verkar gått inflation på energilampor o dyl.! Det finns gluggar på banden, så jag hoppas få några qso framöver.. ska se om jag hittar en gren så min antenn kan komma upp lite över hustaket. I natt drog det över ett sjujäkla åskväder. Häftigt.. men skönt att solen är tillbaka nu. :-)
73/ Ronny

[2015-11-02 12:20:00] [SM6VTR]:
Ha det så skönt YL och du. Här mest grått men ingen åska./ 73 Jan

SOCWA-vinsterde SA7UFO - 2015-10-30 19:30
Skärpning! - läs omdömena om de här väderstationerna. Vad det har med amatörradio att göra fattar jag inte. Bättre kan ni? eller
Comments (3)
[2015-10-31 09:15:00] [SM5COP]:
Hej Uno! Tack för dina synpunkter. Kanske läge att se över detta. Väder är ju intressant för var och varannan radioamatör rapporterar om vädret vid QSOn, eller hur! Kom gärna med förslag till ytterligare priser. Det finns några kronor kvar. Hör av dig med tips! 73 de Rune SM5COP

[2015-11-01 22:39:00] [SM7OVA]:
Väderstation kan vara bra pris.. helst om dom visar rätt väder. :-)
Ett tips från mig.. skaffa en URI-Key. Har testat en hos Bengt (sm7fcu). En mycket prisvärd och skön manipulator.!! Kanske det finns pengar till 2st.? 73 /Ronny

[2015-11-08 08:47:00] [SM6BZE]:
Har man, som jag, en 3el i ett maströr på taket, kan det vara bra att veta varifrån och hur hårt vinden blåser!

Tips i Socwa.. i 11 tim..de SM7OVA - 2015-10-23 09:54
Dom flesta känner säkert till dessa saker.? Men det finns säkert många som jag, som ganska sent eller inte alls har noterat fördelen med "sök" rutan i detta logg prog. Dvs.

Tips 1)När man har fyllt i signalen på motstationen i "call" rutan, så kan man direkt klicka på "sök" rutan (till höger om "RBN" rutan) och därmed få info på vem personen är
och qth, samt när man körde qso sist..mm. Detta under förutsättning att personen är med i Socwa. Så då vet man också om det är lönt att logga eller ej.

Tips 2) Om man klicka en extra gång (dubbel klick)
med "musen" på "call" rutan, och detta gäller även i "Notes" rutan.. så kommer dom flest körda signaler upp i en lista. Vilket gör att man kan klicka på tidigare skrivet call, vilket ev. kan minska fel skrift i loggen.

GL es 73 / Ronny
Comments (7)
[2015-10-23 11:56:00] [SM6NT]:
Tips 3) På raden inloggad, dubbelklicka på den signal du önskar så kommer du in på QRZ.com och får upp aktuell bild -
info om aktuellt call.
73 SM6NT

[2015-10-23 12:56:00] [DJ6UX]:
Det lönar i alla fall att logga. Någon som är ännu inte med i SOCWA får man då försöka att övertyga/övertala att bli med.
73, Eddi ._._.

[2015-10-23 20:28:00] [SM6KYP]:
Jag loggar alla som jag kör i detta förnäma loggprogrammet, tar inte bort någon som inte kar konfirmerat vårt qso. Men jag är mycket dålig på att skicka QSL-kort eller hur Eddi, det kommer men när vet jag inte!
Kör Socwa & var glad, snart är det julafton igen!///SvennE

[2015-10-25 08:28:00] [SM5COP]:
Ja, Roland SM6EAT har inkluderat många fina finesser. Det där söktipset Ronny hade jag ingen aning om!!! Jag loggar alla som möjligen kan vara med och blir de ej bekräftade så gör det ju ingenting. Man behöver ju inte plocka bort sådana QSOn.

[2015-10-25 11:53:00] [SM6EAT]:
Jag är inte skyldig till Tips 2. Det är en inbyggd windows/webbläsar funktion.

[2015-10-25 12:59:00] [SM3CIQ]:
Rätt Rune hellre "logga än fälla".../ Uffe

[2015-10-25 21:09:00] [SM7OVA]:
Hehe.. jag menar förstås att man loggar "icke socwa" qso hellre i annan logg. Jag tycker det blir lättare att hålla reda på socwa qso då, som av någon anledning inte blir cfm.(x)
Då kan man skicka ett litet mail el. dyl. så fixar det sig.
:-)

Glasnyckelde SM6KYP - 2015-10-13 17:52
Har försökt att gjuta av en rexnyckel i glas får fortsätta att fila på en form, men den kan duga som brevpress!
Comments (8)
[2015-10-14 07:17:00] [SM7WNM]:
Ja det var något nytt med nyckel i glas =O)

[2015-10-14 07:22:00] [SM6NT]:
Sven-Erik, tror det vore ett fint samlar objekt att få en
cw nyckel i glas. För att förtydliga så har ju du ett förflutet vid Limmareds Glasbruk och du är aktiv vid glasets hus i Limmared som är värt ett besök - se deras hemsida: www.glasetshuslimmared.se/sv/hem/" target="_blank">http://www.glasetshuslimmared.se/sv/hem/
Lycka till med fortsatt arbete med glas key.
73 SM6NT Lars

[2015-10-14 07:23:00] [SM6VTR]:
Den blir nog lite stum, som OVA säger hi hi. Nice work// Jan

[2015-10-14 10:13:00] [SM0RRX]:
Helt glasklart!

[2015-10-14 13:27:00] [SM6KYP]:
Man gör en form i en specialsand sedan så hälls det glas där i, ingen chans på några justeringar när detta är gjort, ny avgjutning = ny form. ja visst är den stel men vadå!


[2015-10-14 20:14:00] [SM7OVA]:
Jätte häftigt.!! :-) Min farfar var glasmästare.. så kanske man skulle lägga ett bud.? Och till Jan (sm6vtr) så verkar denna "saken" även sakna anslutning.!? :-D


[2015-10-16 15:37:00] [DK7AL]:
Kanske det är Bertil Vallien som vet hur man gör en nyckel av glas eller hur man gör en nyckel helt inom glas... :)

[2015-10-18 20:18:00] [SM6KYP]:
Bertil gör nästan bara stora båtar i glas och gjuter in olika föremål där i, visst vet han hur man gör!!


URI-nyckelde SM7FCU - 2015-10-11 06:54

Mer bilder...
"Fjädertrycket" på paddlarna ombesörjes självklart med magneter. Jag har hittills inte provat någon paddel som passar känslan i mina fingrar bättre. Själva ergonomin i tryckena är närmast perfekt.
Skulle man anmärka på något är det väl att den klapprar lite, men det stör inte mej alls.
Jordningssignalen går genom kullagren, men det är dubbla flänslager så det blir 2 x 10 kulor i vardera kontaktarmen så risken för elektrisk glappkontakt är nog minimal.
Mekaniskt glapp finns inte alls.
Nyfiken som jag är, fejkade jag lagerbyte.
Det var så enkelt, att jag tror att man klarar det på en minut, helt utan verktyg.
Justering av manipulatorn efter lagerbytet är ej nödvändig!
Storleken på bottenplattan är 86 x 79 mm och vikten är 763 gram.
Comments (6)
[2015-10-12 06:24:00] [SM7OVA]:
Ja den ser tjusig ut.!! Och att välja trä "tungor" är bra för känslan. Men jag ser att det inte finns något tryckdämpande i konstruktionen, därav uppkommer "klapper ljudet och förmodligen blir känslan rätt "stum".?
Att göra en manipulator som även har en justerbar tryck- dämpning och därmed blir "tyst" och skön att paddla, skulle bli en "home run".! Kanske det kan bli en Uri 2.0.?

[2015-10-12 08:18:00] [SM7FCU]:
Nej, den känns inte stum. Jag upplever den spänstig och levande. Tror det beror på de tunna kontakttungorna.
/sm7fcu Bengt

[2015-10-14 07:15:00] [SM7WNM]:
Jättefin manipulator!

[2015-10-15 16:39:00] [SM4LWY]:
Jag har en likadan och är mycket nöjd. Inga problem med att den ställer om sig som min välanvända Bencher gärna vill göra trots ny fjäder. Det enda felet på den manipulatorn är att den är så snygg så man måste hålla rent runt riggen ;-)
73 de SM4LWY Bosse

[2015-10-15 18:22:00] [SM7FCU]:
Ja, det ställer till mycket problem på radiobordet. Nu måste man städa...

[2015-10-26 21:47:00] [SM7OVA]:
Kan nu intyga att Bengt har städat sitt schack.!! ;-)
Efter att jag nu testat denna manipulator hos Bengt (fcu)
så kan jag bekräfta att den inte upplevs "stum".. (beror främst på noga utvalda gummifötter enligt Uri). Paddeltungorna var dom bäst utformade och skönaste jag någonsin provat.! :-) Knäppljudet vid tecken tryck var lägre än väntat.. retur knäppljud lite högre. Men sist nämnda går att eliminera med enkel modd. Jag vet dock inte efter denna korta test, om den är lika bra vid qrq som min gamla Vibroplex "Brass-racer" med separat magnet justering av paddel inställning. Men den är skön med dessa trä "tungor".!! Ett BRA köp Bengt.!!

URI-nyckelde SM7FCU - 2015-10-11 05:20
Min nyinskaffade manipulator. Svensktillverkad av SM3URI Stig-Ove. En genial konstruktion med mycket hög finish. Fantastisk att nyckla buggen med.
Rekommenderas varmt. /Bengt sm7fcu
Semester i Turkietde SM7WNM - 2015-09-26 11:13
En veckas kompledigt från SOCWA.
Jag befinner mig i Kemer som är ett trevligt resmål, andra gången jag är här.

73!
Comments (7)
[2015-09-28 06:44:00] [SM6KYP]:
Ja det är väl ingen risk för att jag ska passera dig under tiden du är borta, ha en trevlig kompledighet!


[2015-10-01 15:20:00] [SM7WNM]:
Tack Sven! På lördag blir det socwa igen :-) Nu är jag uppladdad igen för telegrafi!!!!

[2015-10-02 07:39:00] [SM5COP]:
Ja, det är "tungt" att vara utan radio och CW mer än några dagar i taget!

[2015-10-02 15:06:00] [SM7WNM]:
Ja verkligen Rune ☺ Jag får abstinens efter några dagar. Men nu är jag hemma igen och i morgon blir det cw för fullt.

[2015-10-06 09:41:00] [SM7OVA]:
CW är helt klart beroende framkallande.!! hihi


[2015-10-07 21:15:00] [DJ6UX]:
En dag utan CW är tänkbar men värdelös!

[2015-10-08 12:32:00] [SA7UFO]:
Jag har inga som helst abstinensbesvär.

Another nice visitor - OH6ZS Henry!de SM5COP - 2015-09-22 08:47

It is always great with a personal meeting with friends you got to know on the air. On Saturday September 19 OH6ZS Henry and his XYL Elisa paid me a visit on their way home from a trip to south Sweden. Henry told me lots of things from his business life which was interesting and impressive to learn. Did you know that he in addition is a Magician since he was 14 years old!
You can see nice pictures on his WEB-page. This can give you a hint of what to talk with Henry about after you exchanged the standard reports etc. Thank you Henry and Elisa that you took your time to stop at my QTH! It was a great pleasure for me.
Comments (1)
[2015-09-22 08:51:00] [SM5COP]:


Lasse i Bönan och en hobby utan gränserde SM0CUH - 2015-09-14 21:53

Ute på en smal udde , nästan helt omgiven av havet ligger en röd stuga med vita knutar. Där bor Lars SM3AVQ med sin fru Anita och hunden Nisse. Anita har just fått sitt nya knä och Lars har stora problem med synen, men vi hoppas att en laserbehandling skall förbättra situationen under hösten.
Att Lars har mycket glädje av sina telegrafikunskaper i SOCWA är lätt att förstå, och nya vänner strömmar till. En av dom är Eddi DJ6UX i Hamburg som också tillhör de aktivaste på SOCWA.
Redan på försommaren smiddes planer på ett överraskningsmöte hos Lasse i Bönan och den 12 september knackade SM0CUH och DJ6UX på dörren i Bönan. Vem har du med dig? undrade Lars som ser dåligt. Ja det blev ett mycket trevligt besök med kaffe och smörgåstårta och presenter från Hamburg. Vi passade på att göra en utflykt till SK3GK som hade Field Day samma dag.
73 de DJ6UX/Eddi & SM0CUH/OLa
Comments (5)
[2015-09-15 06:44:00] [SM5COP]:
Härligt! Sådana överraskningar är värda mycket! Anita och Lars har alltid tagit emot besök med varm hand och gott fika!
73 de Rune SM5COP

[2015-09-15 09:26:00] [SM6VTR]:
Hej Lars! Jag tycker mej känna igen en skånsk terrier , Nisse. Stämmer de? Är Bönan den gamla lotsplatsen?`73 Jan sm6vtr

[2015-09-16 12:26:00] [SM0OEK]:
Skön operatörsplats!
/Jaan, SM0OOEK

[2015-09-18 16:13:00] [SM0CUH]:
sm6vtr/Jan !! Talade med AVQ. Nisse är en "Parson Jack Russell" Terrier från Cornwall. Mycket trevlig hund tyckte jag. Länk: www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/parson-russell-terrier/" target="_blank">http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/parson-russell-terrier/

73 de sm0cuh /OLa

[2015-09-19 07:59:00] [SM6VTR]:
Hej Ove! Tack för info. Har haft tre Skånska terrier själv, tycker att dom liknar Nisse. Har nu en Jack Russel men ej Parson. Håller med en trevlig hund som gör att man kommer ut på mornarna hi.pse qsp 73 till Lars o Nisse

<< < >